Piłeś = nie jedź

WPROWADZANIE W PROBLEMATYKĘ

Ogólnopolska kampania edukacyjna "Lepszy start dla Twojego dziecka" ma na celu uświadomienie kobietom, że każda, nawet najmniejsza ilość alkoholu wypita w trakcie ciąży może mieć bardzo szkodliwy wpływ na rozwój dziecka. Kampania jest prowadzona cyklicznie od 2008 roku w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu branży spirytusowej. Jej organizatorem jest Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS).

Poprzez działania informacyjne i promocyjne ZP PPS dostarcza profesjonalnych informacji na temat zagrożeń dla rozwoju dziecka, jakie mogą wynikać ze spożywania przez kobietę w ciąży nawet niewielkiej ilości napojów zawierających alkohol. Zwraca uwagę, że każdy rodzaj napoju alkoholowego bez przeszkód pokonuje barierę łożyska oddzielającą krwiobieg matki od krwiobiegu dziecka, a rozwijający się płód nie ma jeszcze wykształconych enzymów umożliwiających eliminację alkoholu. ZP PPS edukuje, że picie nawet niewielkich ilości alkoholu w czasie ciąży zwiększa ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu, wystąpienia wad wrodzonych i zahamowania wzrostu płodu. Polski Przemysł Spirytusowy zwraca też uwagę na ryzyko wystąpienia alkoholowego zespołu płodowego (FAS) u dziecka, czyli szeregu zaburzeń fizycznych i umysłowych, które są efektem działania alkoholu spożywanego przez kobiety w ciąży. Informuje o objawach i skutkach wynikających z pełnoobjawowego FAS, jak i symptomach dzieci obarczonych niektórymi zaburzeniami.

Kampania "Lepszy start dla Twojego dziecka" jest kierowana do kobiet w wieku 18-35 lat, czyli w wieku, w którym najczęściej kobiety decydują się na posiadanie potomstwa. Działania informacyjne i edukacyjne w ramach kampanii prowadzone są poprzez dystrybucję ulotek, plakatów, standów do szpitali, klinik, aptek, lekarzy ginekologów i położnych na terenie całego kraju, a także poprzez informacje i reklamy w prasie oraz w mediach elektronicznych.